Hvedebrød

Skær et mønster i brødet lige før det kommes i ovnen.



Dette er egentlig min grundopskrift når jeg bager brød. Den kan altid tilsættes kerner og frø efter ønske.
Sørg altid for at overholde hæve og æltetider. 
Hvis man lader brødet hæve for længe, den sidste gang inden det skal i ovnen, så falder det sammen. 
Sukker og salt må aldrig røres ud i gæret, da det ødelægger gærcellerne, derfor putter jeg altid først salt i når dejen er rørt sammen.

Ingredienser:

1 kg hvedemel
6,5 dl lunken vand
15 g gær
30 g salt
1 dl olie

Fremgangsmåde:

Opløs gær i vand og tilsæt resten af ingredienserne foruden salt.
Ælt det sammen og tilsæt derefter saltet.
Bruger du en køkkenmaskine skal dejen æltes i ca. 10-12 minutter. 
Hvis du bruger hænderne skal du nok op på 15-20 minutter indtil dejen er glat og elastisk

Lad derefter dejen hæve i 1 1/2 time, tildækket og lunt. 

Slå dejen ned og hvis du har tid så lad den få en 1 1/2 times hævning igen.

Hvis ikke, så fold kanterne ind mod midten hele vejen rundt, så du former en kugle ud af dejen.
Hvis du har en hævekurv, så drys den med mel og lad dejen hæve i  45 minutter lunt og tildækket.
Hvis du ikke har en kurv, så brug en skål.

Mens dejen hæver tænder du for ovnen. Jeg har ikke varmluft og det er egentlig også bedst at bage brød uden varmluft, så hvis du har en varmluftsovn, så tror jeg de fleste har den mulighed at man kan slå varmluften fra.

Jeg plejer at starte med at varme ovnen op på ca 250 g. Har du en bagesten, så varm den op med ovnen, ellers bare brug en alm bageplade. 

Når brødet et klar til at komme i ovnen, så vend det forsigtigt ud på pladen/stenen som du først har drysset med lidt mel.
Skær et mønster i dejen med en skarp kniv og drys evt med mel eller frø.

Lige efter brødet er kommet ind, plejer jeg at smide et glas vand i bunden af ovnen, det gør at brødet får en sprød skorpe.
Brødet skal bage i 45 minutter men skru ned på 200 grader efter de første ti minutter. 

Det skal lige siges at min ovn er lidt gammel og måske svag. Jeg har prøvet at bage det i en varmluftsovn der ikke havde mulighed for at slå varmluft fra og der skulle jeg helt ned på 175 g. 

Lad brødet afkøle på en rist.







Kommentarer

Populære opslag