Gulerodssalat

                          

                                                                                                                         
                                 

      

Denne lækre gulerodssalat er rigtig god til asiatisk mad. Jeg bruger den selv når jeg laver thai mad men den er også god til grill mad eller kylling. Ja den passer faktisk til det meste. 
Det er en opskrift jeg har fundet på nettet og redigeret lidt på den så den passede bedre til min smag.

Ingredienser

4-5 personer

100 g cashewnødder, ej saltede eller ristede
En god håndfuld sesamfrø 
500 g store gulerødder, af god sød kvalitet 
10 økologiske abrikoser

Dressing:

10 kardemommekapsler 
2 spsk. sesamolie, lys, smagsneutral 
2 spsk. friskpresset citronsaft 
salt og friskkværnet peber

Fremgangsmåde:

Flæk kapslerne og tag kardemommekornene ud, rist dem på en tør pande, og stød dem i en morter. Jeg plejer at banke dem let med en kødhammer, så flækker skallerne nemt. 
Rist nødder og sesamfrø på en tør pande hver for sig, indtil de er gyldne. 
Skræl gulerødderne med en kartoffelskræller direkte ned i skålen. Drej guleroden lidt efter hvert snit. 

Dressing:

Bland kardemomme, sesamolie, citronsaft, salt og peber. 
Hæld dressingen ud over gulerødder, sesamfrø, cashewnødder og abrikoser.
Smag til med salt og peber. 

Kommentarer

Populære opslag