Algiersk Pastilla



Denne ret er egentlig en typisk marrokansk ret men den laves i hele nordafrika på mange forskellige måder.
Da min veninde lige er blevet gift med en algier, ville jeg til hendes henna fest overraske med at lave noget algiersk mad. Jeg har altid gerne ville prøve en Pastilla og faldt over en algiersk udgave af den på nettet.
De marrokanske laves med en del sukker og kanel og kan laves med alt fra due til fisk.
Navnet Pastilla kommer fra spansk og udtales bastiyya. Hvis du googler det kan det staves på mange forskellige måder men jeg valgte den de brugte i opskriften jeg fandt.
Normalt laves de i ovnen i et tærtefad men opskriften jeg fandt blev lavet på en pande.
Jeg valgte dog at lave den i ovnen
Jeg har udeladt at bruge rosenvand da jeg ikke er så vild med den parfumerede smag det giver.
I nordafrika bruger de warka leaves men hvis du ikke kan finde det, kan du også bruge filodej i stedet for.
Jeg fandt dog warka leaves hos den tunesiske halal slagter i Blågårdsgade på nørrebro, hvor de sælges i pakker af 10 stk til 15 kr.


Ingredienser:

3 kyllingelår (ikke drumsticks men dem med lårkød)
6 warka leaves
1fint hakket løg
2 hakkede fed hvidløg
2 spsk hakket frisk koriander
1 lille nip saffran
1 tsk gurkemeje
saft fra ½ citron
salt
6 store æg
200 g hakkede mandler
2 spsk sukker
115 g smeltet smør

Fremgangsmåde:

Put kyllingen i en gryde og put vand i så det kun lige dækker, kom endelig ikke for meget vand i.
Tilsæt saffran, gurkemeje, hvidløg, løg, 2 tsk groft salt og koriander.
Lav et opkog og sku hurtigt ned og lad retten simre ved svag varme i ca en time.

Imens smutter og hakker du mandlerne som derefter ristes i smør på panden til de gyldne.
Mandlerne blandes med sukkeret og hvis du er frisk på det kan du også tilsætte 1 spsk rosenvand.

Når kyllingen er kogt, lægger du lårene på en tallerken til afkølning.
Vandet som kyllingen har kogt i reduceres til en kop (ca.250 ml).
Når kogevandet er afkølet lidt, tilsættes de seks æg og citronsaften. 
Det hele varmes langsomt op under omrøring.
Når massen er stivnet hældes sis overskydene væske fra.

Smelt smøret og pensl et tærtefad med smør.
Put et warka blad i bunden af tærtefadet og læg derefter 4 warka blade med kanterne ud over kanten på tærtefadet. Det vil sige at de 4 warka blade skal mødes på midten af tærtefadet.
Pensl warka bladene med masser af smør, også de sider der ligger på bordet ud over kanten på fadet.
Derefter fyldes mandelmassen i først og derefter æg og til sidst det afpillede kyllingekød.
Husk at smage både kylling og æggemasse til med salt efter smag før det puttes i fadet.
Når alt fyldet er i fadet, foldes de sider der ligger ud over kanten af fadet ind over fyldet og et sidste warka blad lægges over og foldes ned i kanterne.
Pensl den med masser af smør og bag den i ovnen i ca. 20 minutter ved 200 g. (måske 180 g hvis du har en varmtlufts ovn)



Kommentarer

Populære opslag