Teriyaki Glace




På næsten alle sushi restauranter kan man købe denne hjemmelavede teriyaki glace men ikke alle steder smager den lige godt. Jeg plejede at købe det fra den sushi restaurant der lå på mit arbejde men efter den forrige kok holdt op, begyndte deres teriyaki glace at smage som teriyaki sauce bare med sukker. Jeg gik hjem og googlede og fandt ud af at det bare er sukker og teriyaki man koger sammen men stadig smagte det ikke som hans. Så kom jeg i tanke om at en af tjenerne i restauranten havde fortalt at det var en sauce han selv lavede og at det blev kogt på grøntsager, Jeg fik dog ikke spurgt om hvilke grøntsager, så jeg prøvede det af med gulerod og broccoli og bingo der var den gode smag.
Jeg bruger stokken af broccolien for selve buketten har det med at smulre hvis den får for meget.
Glacen kan holde i et godt stykke tid på køl, hvis du opbevarer i en ren beholder (helst skoldet før brug). Teriyaki glace smager helt fantastisk til sushi eller stegte nudler.

Ingredienser:

2 dl Teriyaki sauce
2 dl sukker
1 gulerod i stykker
Staven fra en broccoli i stykker
 
Fremgangsmåde:
 
Teriyaki og sukker koges op i en kasserolle sammen med gulerødder og broccoli. Når det har små simret i ca.10-15 og har fået en tykkere konsistens, fjernes grøntsagsstykkerne o g kasseres. Derefter hældes det i en lille skål og sættes på køl.

Kommentarer

Populære opslag