Maltbrød


Jeg har længe eksperimenteret med at bage brød og har ikke ville skrive om det før jeg var virkelig tilfreds. Man siger jo at øvelse gør mester ;) Dette brød gjorde mig virkelig tilfreds idet da smagte helt fantastisk og er utrolig smukt.
Jeg har et favorit brød hos min lokale bager og jeg har derfor prøvet at ramme smagen fra det.
Bageren har et lille skilt i brødkurven hvor der står hvad brødet indeholder. Brøddet hedder et Tellerbrød men synes ikke jeg kunne kalde det et Tellerbrød da det jo ikke er helt det samme.
Brødet hos bageren er rullet i ristet sesam og hørfrø og er jo selvfølgelig bagt i en dampovn så den får den tynde sprøde skorpe.
Grundopskriften og hævetider osv er taget fra en Claus Meyer opskrift men så har jeg skiftet nogle ingredienser ud og tilsat nogle. Jeg har brugt Claus Meyers mel men det kan helt sikkert også bages med almindelig mel. Selvom det er en to dages opskrift, så er egentlig ekstremt simpelt brød at bage.

Ingredienser:

7 dl koldt vand
5 g gær
2 dl surdej
700 g hvedemel
200 g stenformalet rugmel
50 g maltmel
50 g kastanjemel
30 g havsalt
25 g ristede sesam
25 g ristede hørfrø

Fremgangsmåde:

Dag 1.

Rør gæren ud i vandet og tilsæt surdejen under omrøring.
Tilsæt mel og rør det sammen på en røremaskine. Tilsæt de resterende ingredienser og lad maskinen ælte dejen i ca.8-10 minutter.
Tag en skål og smør den med et tyndt lag rapsolie. Hvis du kun har en hævekurv, så del dejen op i to skåle og bag dem seperat dagen efter.
Dæk skålen med husholdningsfilm og lad dejen hæve i køleskabet i 24 timer.

Dag 2.

Vend dejen ud på et meldrysset bord og del den i to stykker, hvis dette ikke allerede er gjort.
Pres dejen forigtigt ned med fingerspidserne og begynd at folde siderne ind mod midten til du har en rund kugle. Læg dejen til hævning i en meldrysset hævekurv med samlingen opad.
Læg et fugtigt klæde over og stil til hævning et lunt sted.
Jeg plejer at tænde ovnen på 250 grader og sætter skålen ovenpå komfuret. Sæt en bagesten i ovnen og hvis du ikke ejer en bagesten, kan du sagtens bruge en bageplade.
Dejen skal hæve ca 30-45 minutter men ikke længere, da dejen ellers vil falde sammen under bagning og brødene bliver flade.
Vend forsigtigt dejen ud på en brødspade eller på direkte på stenen/pladen, hvis du ikke har en spade.
Sæt stenen i ovnen og lad brødet bage i 15 minutter ved de 250 grader og derefter skrues der ned på 200 grader hvor brødet bager i endnu 25 minutter.
Lad brødet afkøle på en rist.

 

Kommentarer

Send en kommentar

Populære opslag