Surdej


 

Jeg har længe ville prøve at lave en surdej men har hørt fra mange at det er besværligt og at det ikke rigtig lykkedes. Det har nok noget at gøre med at den skal passes og plejes og man skal gå lidt op i det. Jeg fandt mange forskellige opskrifter på nettet men valgte Claus Meyers opskrift, da den virkede meget simpel eller jeg skulle måske  hellere kalde den idiotsikker. ;)
Jeg har bagt flere brød med den og den smager helt fantastisk.
Den består bare af vand og tre slags mel og konsistensen er ret tynd. Jeg halverede dog opskriften, da jeg kun bager et par gange om ugen. Herunder skriver jeg opskriften på den halve portion jeg selv lavede og så kan man altid lave dobbelt hvis man bager hver dag.

Ingredienser:

4½ dl koldt vand
75 g hvedemel
37 g grahamsmel
38 g rugmel

Fremgangsmåde:

Pisk alle ingredienserne godt sammen og hæld det på et glas. Jeg bruger weck glas og så lukker jeg til uden gummiring og klemmer, da surdejen skal have ilt. De første par dage kan glasset evntuelt dækkes til med et vådt viskestykke, da surdejen har brug for mere ilt de første par dage. Opbevar den mellem 15-20 grader. De fleste surdeje jeg har læst om bliver opbevaret i køleskabet men denne passer fint i mit køkken om vinteren. Jeg har rum termometer på mit køleskab og der er ca 18-19 grader hvorimod mit køleskab kun er 3 grader indeni. Om sommeren kan det godt blive et problem i mit køkken men den tid den sorg. ;)
Pas dog på med temperaturen, da de fleste hjem nok er lidt varmere end hos mig.
Rør i surdejen ca 3 gange om dagen i et minut ad gangen. Jeg har nogle dage ikke fået rørt tre gange men den blev fin alligevel. Husk at røre helt i bund, da det ellers kan ligge og rådne i bunden.
Det tager ca.10 dage før den er klar men nogle gange er den færdig før. Den skal lugte af mørk øl og gerne skumme.
Når du så bruger af surdejen, skal den opfriskes med nyt mel og vand. Jeg har herunder kopieret det skema fra Meyers hjemmeside:

Surdejsopfrisker
Når du tager 1 dl af surdejen fra til brøddej, skal du friske surdejen op ved at tilsætte 1 dl ny”surdej”.
Her får du nogle eksempler på mængderne til surdejsopfriskeren:
1 dl = 0,75 dl vand, 12 g hvedemel (1,5 spsk.), 6 g rugmel (2 tsk.) og 6 g grahamsmel (2 tsk.)
1,5 dl = 1,1 dl vand, 18 g hvedemel (2,5 spsk.), 9 g rugmel (3 tsk.) og 9 g grahamsmel (3 tsk.)
2 dl = 1,5 dl vand, 25 g hvedemel (3 spsk.), 12 g rugmel (4 tsk.) og 12 g grahamsmel (4 tsk.)
2,5 dl = 1,9 dl vand, 31 g hvedemel (4 spsk.), 15 g rugmel (5 tsk.) og 15 g grahamsmel (5 tsk.)
3 dl = 2,25 dl vand, 37 g hvedemel (4,5 spsk.), 18 g rugmel (2 spsk.) og 18 g grahamsmel (2 spsk.)
4 dl = 3 dl vand, 50 g hvedemel (6 spsk.), 25 g rugmel (6 tsk.) og 26 g grahamsmel (8 tsk.)


 

Kommentarer

Populære opslag