Deller med crunchy kartoffelmos



Jeg må nok være en af de største fans af kartoffelmos og har siden jeg var helt lille, altid sagt at kartoffelmos var min livret.
Det har ikke ændret sig med alderen men derimod har jeg fundet måder at peppe den lidt op på, så den bliver endnu bedre.
Denne version er egentlig bare lavet med hvad jeg nu lige havde i huset men du kan jo selv tilsætte det du bedst kan li'.

Her har jeg valgt at bruge den som tilbehør til kyllingefrikadeller, tilsat finthakket persille, hvidløg og fetaost. Følg linket til grundopskriften på frikadellerne som du også kan tilsætte dine favoritting. Prøv eventuelt også med hakkede soltørrede tomater, basilikum og chili.

Ingredienser:

Til ca.6 personer

2 ½ kg kartofler
1½-2 dl mælk (alt efter hvordan du kan lide konsistensen)
100 g smeltet smør
1 løg (bløde stegte)
2 håndfulde smuldrede fetaost
1 potte finthakket persille
1 håndfuld finthakkede tørrede dadler
1 stor håndfuld grofthakkede mandler

Fremgangsmåde:

Kog kartofler uden salt til de er godt bløde/kogte.
Smelt smør i en gryde og tilsæt mælken. Det må ikke brune/koge.
Hak løget og persillen. Steg løgene til de er bløde og gyldne.
Tilsæt persillen og lad det stege med løgene de sidste par minutter.
Hak mandler og dadler.

Jeg plejer at bruge min køkkenmaskine men ellers kan håndkraft eller en elpisker også gøre arbejdet.
Mos kartofler og tilsæt mælke/smør massen. Smag til med salt og friskkværnet peber.
Tilsæt nu den smuldrede fetaost, persille/løg blandingen, dadlerne og til sidst de hakkede mandler.
Rør det hele godt sammen og server med hjertesalat med mormordressing.

Mormordressing:

2 dl piskefløde
saften fra 1 citron
2 spsk. sukker
salt og friskkværnet peber


 

Kommentarer

Populære opslag