Citronmousse

 
 
Som barn lavede min far altid Citronfromage og jeg var faktisk aldrig særligt begejstret for det. Nu tænker jeg at det bare ikke var lavet på den rigtige måde.
Dette er egentlig ikke en Citronfromage, da jeg husker det som lidt mere jelly agtigt.
Jeg bruger agar agar som er en vegetarisk form for stivelse og det gør at den bliver mere luftig og mere som en mousse. Den er dejligt sød, syrlig, luftig og med en smule bid fra citron skallerne.
 
Ingredienser: 

1 tsk. agar agar
2 dl piskefløde
1 vaniljestang
60g sukker
4 æggeblommer
3 æggehvider
Revet skal og saft fra en citron (øko)
 
Femgangsmåde:
Pisk fløden stiv.
Flæk vaniljestangen på midten og skrab kornene ud.
Nuller vaniljekornene med sukkeret så kornene skilles.
Pisk æggeblommer, sukker og vanilje til en hvid sej æggesnaps.
Imens kommes citron saft, agar agar og citronskal i en gryde og giv det et lille opkog.
Rør kraftigt i det, så det ikke klumper. Når det har en tyk men stadig flydende konsistens vendes det i æggemassen.
Vend derefter flødeskummet i ægge/citronmassen.
Pisk æggehviderne stive og vend dem forsigtigt i resten indtil det har en ensartet konsistens.
Ikke røre for hurtigt,for så går det luftige ud.
Hæld moussen i en form eller portionsglas og stil i køleskabet i et par timer. 
 
Server gerne med flødeskum på toppen

 

Kommentarer

Populære opslag