Roastbeef


En god Roastbeef er egentlig ret simpel at lave. Jeg havde købt en lille steg på omkring 850 g som jeg valgte at grydestege.

Som tilbehør kan man jo lave kartofler i alle afskygninger men jeg foretrækker ovnbagte halverede kartofler eller hasselbagte kartofler.

En god sauce er også et must medmindre du er til den mere fedtfattige version og laver en god salat til i stedet for.

Ingredienser:

850 g Roastbeef
1 stort løg
3-4 gulerødder
vand
salt/peber
1/4 l fløde
Kulør
Jævning (jeg bruger maizena når det skal gå stærkt)
Smør

Fremgangsmåde:

Tag Roastbeefen ud og salt den. Lad den ligge en halv times tid og trække i stuetemperatur.
Varm en gryde op på fuld varme og kom en stor klat smør på(olie kan også bruges) og brun stegen på alle kanter. Kom peber og lidt mere salt ved og hæld vand i gryden, så der er ca.2 cm i bunden.
Skræl gulerødder og løg og kom i gryden.
Skru ned på lav varme og lad stegen simre med låg på. Dit stegetermometer skal være på ca. 55 g.
Jeg lod den simre omkring 40 minutter. Hold øje med at der stadig er lidt vand i bunden af gryden. Det kan være nødvendigt at fylde en smule på men endelig ikke for meget.
Derefter skal stegen hvile i ca. 30 minutter før den skæres i skiver.

Imens stegen hviler kan du lave saucen.
Fisk gulerødderne op og tag en stavblender og blend løgene med det resterende vand i gryden. Derefter tilsættes fløden og maizena.
Giv det det et opkog og kom kulør i, til det har den ønskede farve.
Smag til med salt og peber.

Server med kartofler og garniture.


Kommentarer

Populære opslag