Christianshavner Tærte LCHF


Så fik jeg langt om længe tid til at poste opskriften på min LCHF Christianshavner tærte.
Jeg har afprøvet opskriften  med sukrin men jeg er ikke helt vild med den smag sukrin giver. 
Konsistensen på kagen bliver heller ikke den samme som hvis den er lavet med almindelig sukker men den bliver stadig ret god. Jeg synes at bunden virker mere tør i det og derfor valgte jeg at komme hakkede dadler i bunden i stedet for sukker. Det giver en mere saftig bund.

Jeg brugte mandler og hasselnødder men du kan jo altid bruge dem du har, for en anderledes kage.
Desuden er en original Christianshavner tærte med jordbær skum men jeg er mere til hindbær. Men prøv den med blåbær, brombær eller et mix af bær.

Ingredienser:

100 g hasselnødder
100 g mandler
1 tsk vaniljepulver eller korn fra en vaniljestang (ikke vaniljesukker)
75 g tørrede dadler uden sten
6 æggehvider

Toppen:

2 dl piskefløde
200 g hindbær
½ tsk vaniljepulver

Hak nødder, dadler og vanilje i en foodprocessor. Pisk hviderne stive. Ikke alt for stive men så det hele er luftigt og ikke slipper skålen.
Vend derefter forsigtigt nøddemassen i æggehviderne og kom dejen i en springform smurt med kokosolie eller beklædt med bagepapir.

Bag bunden i ovnen ved 180 grader i 35 minutter. Åben ikke ovnen under bagning.

Pisk fløden stiv og tilsæt hindbær og vanilje og pisk yderligere 30 sekunder. Bruger du frosne bær, så skal de være helt optøet og tag højde for at hindbærrene gør flødeskummet lidt tyndere, så pisk den lidt stivere end du ellers ville men pas på at det ikke bliver smøragtigt.

Når bunden er afkølet kommes hindbærskum på toppen.






Kommentarer

Populære opslag