Falafel


Jeg har altid hørt at det skulle være svært at lave falafel men da jeg i dag skulle prøve for første gang, blev jeg overrasket over hvor nemt det egentlig er. Der findes så mange tørre og dårlige versioner af falafel og det er synd. En falafel skal være sprød udenpå og grøn og blød indeni.
Normalt kommer man ikke frisk koriander i men jeg elsker koriander og synes at det giver et lækkert tvist til den klassiske falafel. Denne opskrift er til ca. 3-4 personer.

Ingredienser:

250 g kikærter (ikke fra dåse)
1 løg
4-5 fed hvidløg hakket
1 stor dusk bredbladet persille (ca.1/5 af et bundt)
1 håndfuld hakket frisk koriander
saft fra 1 citron
friskkværnet peber
2 små tsk salt
1 spsk hvedemel
3 tsk natron

Fremgangsmåde:

Brug en foodprocessor og ikke en blender. 
Læg kikærterne i blød i minimum 12 timer for at trække giftstoffer ud. De skal ikke koges.
Kom persille, koriander, hvidløg, løg og citron i foodprocessoren og kør til det er finthakket. 
Tilsæt derefter kikærterne og kør til det har en ensartet konsistens.
Hæld massen over i en skål og smag til med salt og peber. Kom mel og natron i og rør det godt ind i massen.
Opvarm olie i en mindre gryde til friturestegning. Steg ca. 6 ad gangen.
Jeg brugte en "falafelformer", som kan fås i nogle arabiske grønthandlere. Den gør det nemt at lave flotte ensartede falafler.
Husk at olien skal være helt varm og lad dem afdryppe på køkkenrulle.

Min svigermor laver den bedste dressing til falafel og den er et must.

Bland nedenstående ingredienser i en skål og du har den bedste dip til dine falafler.

Yoghurt naturel
Citron saft
Hvidløg
Salt
Tahin
Hakket persille
Hakket koriander
Salt

                 



Kommentarer

Populære opslag