Manhattan Cheesecake med rabarber


 Jeg har før bagt cheesecake og nævnte en opskrift jeg fik af min underbo.
Den opskrift har jeg så afprøvet denne gang men har skiftet hindbær toping ud med rabarberkompot. Det er den klassiske Manhattan Chreesecake og det er vigtigt at du ikke bruger vaniljesukker men ren vanilje eller vaniljepulver. 
Det blev en rigtig god kombination som helt sikkert skal laves igen.

Ingredienser:

75 g smeltet smør
300 g knuste digestive kiks
400 g flødeost naturel
2 æg
3 tsk vaniljepulver 
150 g sukker
4½ dl creme fraiche

Rabarberkompot:

½ bundt rabarber
125 g sukker

Fremgangsmåde:

Forvarm ovnen på 190 g og smør en springform med smør eller olie.
Kom digestive i foodprocessoren og bland derefter sammen med det smeltede smør..
Kom det i bunden af formen og bland ost, 100 g sukker, æg og 1½ tsk vaniljepulver  sammen med en håndmixer til det har en glat konsistens.
Hæld det udover kiksebunden og bag det i 20 minutter.
Imens den bager, blander du så 50 g sukker og 1½ tsk vaniljepulver  med creme fraiche.
Kagen skal køle i 20minutter og derefter hældes creme fraiche blandningen ud over kagen og den bages i yderligere 10 minutter.
Kagen skal derefter køles ned.
Imens skyller og snitter du ½ bundt rabarber som så skal koges op (uden vand) med sukker.
Du bestemmer selv hvor udkogte de skal være. Jeg kan godt lide at der ikke er hele stykker i men det er jo smag og behag. Nogle vil måske komme vaniliestang i men jeg synes der er nok vanilie i kagen.
Lad kompotten køle lidt og hæld derefter over kagen der stadig er i formen.
Lad det hele stå mindst 5 timer i køleskabet før den spises.

Kommentarer

Populære opslag