Svava's franske chokoladekage



Dette er en absolut favorit når pigerne mødes. Det er min veninde der altid laver den når vi mødes og den er blevet så populær at den er et must til en hver komsammen. Min veninde har fået den af hendes storesøster Svava, der bor i Island. Deraf navnet Svava's franske chokoladekage. Normalt laves den i en springform men da min søn fyldte to år prøvede jeg at lave den i en borgform. Jeg brugte denne opskrift gange fire og så bagte den selvfølgelig dobbelt tid.

Ingredienser:

200 g kogechokolade
200 g smør
4 æg
2 dl sukker
1 dl mel

Topping:

50 g smør
100 g kogechokolade
2 spsk sirup

Fremgangsmåde:

Kogechokolade og smør smeltes i en gryde. Æg og sukker piskes sammen i en skål. Hæld den smeltede smør/choko blanding i skålen med æg/sukker og bland forsigtigt sammen. Tilsæt mel og rør det hele sammen til en dej. Smør et fad og put dejen i og ind i en forvarmet ovn på 175 gr i 30min. Tjek med en gaffel om kagen er færdig.. Hvis ikk den er så giv den maks 10 min mere. Til topping skal du smelte smør, kogechokolade og 2 spsk sirup i en gryde og hæld over kagen når den er færdig.
Server med flødeskum eller vanilieis.
Her har jeg sat kokos på kanten

Kommentarer

Populære opslag