Swahiliris med søde kartofler



Min mand var ikke særlig begejstret da jeg en aften fortalte at vi skulle afrikanske ris men heldigvis blev han positivt overrasket.
Opskriften fandt jeg da jeg sad og kiggede i et gammelt svensk madblad. Den så simpel og lækker ud og de ord beskriver den godt og så er den fuld af smag.

Jeg lavede dog en smule om på den men er sikker på det kun gjorde den bedre.
Den originale opskrift er med græskar vendt i chili i stedet for søde kartofler vendt i hvidløg og der er normalt også sorte bønner i.
Jeg skiftede chilien ud med hvidløg på grund af børnene men kan forestille mig at ville være lækkert med chili. Jeg har også forsøgt at lave det med en butternut squash. Det smagte fint men synes at de søde kartofler smager bedre. De sorte bønner kom ikke i fordi de først skulle lægges i blød og så var det lige pludseslig ikke en hurtig ret længere.

Den er hurtig at tilberede og man kan spise de fleste slags fisk og kød til. Jeg har lavet det op til flere gange med blandt andet kylling, laks og langtidsstegt kalvebryst. Du kan også bare spise den som den er, en lækker vegetar ret.

Denne portion er til ca.4 personer

Ingredienser:

1-2 cm frisk ingefær finthakket
1 stort løg hakket
1 spsk. spidskommen frø (ristet)
3 dl basmati ris
3 dl vand
1 tsk. cayennepeber
1 tsk. gurkemeje
200 g strimlet hvidkål eller spidskål
2 dl kokosmælk
salt og peber efter smag

Søde kartofler:

2-3 store søde kartofler i både
2-3 spsk. sesamolie
2-3 fed hvidløg, presset
1 tsk. salt

Fremgangsmåde:

Rist spidskommen frø på en tør pande indtil du kan dufte dem. Læg dem til side.
Svits løg og ingefær til de er gyldne. Tilsæt spidskommen frøene og kålen.
Rør og lad det simre et par minutter. Tilsæt ris, cayennepeber og gurkemeje.
Rør det hele sammen. Kom vand, salt, peber og kokosmælk i og lad det komme op og koge.
Skru derefter ned på laveste blus og lad retten simre i ca. 20 minutter med låg på.

Imens risene simrer forbereder du de søde kartofler.
Bland sesamolie med salt og pres hvidløg ned i. Skræl de søde kartofler og skær dem i både.
Gnid hvidløgsolie blandingen ind i de søde kartofler og læg dem i et ovnfast fad og kom dem i ovnen ved 225 grader i ca. 20 minutter.

Kom risene på et fad og læg de søde kartofler hen over og server med kød/fisk og eventuelt en yoghurt blandet med krydderurter eller hvidløg, som du bedst kan lide det.






Kommentarer

Populære opslag