Banofee Pie



Første gang jeg smagte Banofee Pie var hjemme hos en veninde og jeg må indrømme at det var kærlighed ved første bid. Jeg anede ikke at kagen havde et navn men fik opskriften og afprøvede den herhjemme. Først meget senere da min søsters veninde lavede den, fandt jeg ud af at den hed Banofee Pie og i mange år har været den mest populære dessert på Nigella's restaurant i England.

Den er egentlig ganske simpel at lave og blandingen af kiks, karamel, banan, flødeskum og chokolade gør den helt uimodståelig.

Ingredienser:

200 g knuste digestive kiks
100 g smeltet smør
1 dåse kondenseret mælk
ca. 4 modne bananer i skiver
2½ dl fløde
Mørk chokolade til at rive over kagen

Fremgangsmåde:

Først fjerner du mærkaten på dåsen og putter dåsen ned i en gryde med vand der dækker dåsen fuldstændigt. Derefter koges dåsen i ca 3 timer med låg på. Tjek indimellem at vandet ikke fordamper for dåsen skal være dækket under hele kogningen.

Kom digestive kiks i din foodprocessor eller knus dem på anden vis.
Smelt smøret og bland det sammen med de knuste kiks.

Tag en springform og fyld bunden med kiksemassen og pres det godt sammen.
Det stilles derefter på køl indtil dåsen med kondenseret mælk er kogt færdig.

Når dåsen er færdig skal den lige afkøle. Imens skæres bananerne i skiver og fløden piskes.

Den kondenserede mælk er nu blevet til en karamel masse og fordeles forsigtigt ovenpå kiksebunden.
Derefter lægges bananerne på og til sidst toppes kagen med flødeskum og chokoladen rives over kagen.




Kommentarer

Populære opslag