Soda Bread


Det her brød er perfekt til dem der ikke gider ælte og vente på at dejen hæver. Det er det mest simple brød man kan bage. Jeg har fundet opskriften på River Cottage's hjemmeside.
Opskriften er med natron i stedet for gær og dejen må kun lige samles og ikke æltes, da det ødelægger den virkning natron har.
I opskriften stod der at brødet skulle spises med det samme og at det hurtigt blev tørt men det synes jeg ikke. Måske var det fordi jeg brugte lidt ekstra yoghurt. Man kan også se på min overflade at dejen har været ret klistret.

Ingredienser:

500 g mel (mix gerne men halvdelen bør være hvedemel)
2 tsk natron
2 tsk salt
4 dl yoghurt eller kærnemælk (jeg brugte dog ca.5-6 dl)
Jeg brugte desuden linfrø og sesamfrø, bare et par spsk af hver

Fremgangsmåde:

Bland de tørre ingredienser i en skål og bland de våde i mens du rører med en ske.
Når det hele er blandet vipper du dejen ud på en let melet overflade og ælter det sammen meget forsigtigt i ca et minut. Kun lige så dejen bliver samlet løst.
Form dejen til en kugle og kom den på en bageplade. Drys overfladen med mel og skær et kryds i toppen.
Dejen skal bages med det samme i en forvarmet ovn på 200 grader i ca.40-45 minutter.
Brug ikke varmluft når du bager.
Brødet skal lyde hult når du banker på det og skal afkøle på en rist.
 

Kommentarer

Populære opslag