Beef salad med bok choy


Selvom jeg er halv Thai, så er det ikke altid jeg har elsket thaimad. Det kommer sig nok af at vi fik mest dansk mad og thaimad var noget vi fik når min mor fik veninder på besøg.
Jeg mindes at min mor altid prøvede at få mig til at spise disse ildelugtende retter. Ofte var de 5-10 kvinder der kom om formiddagen og først tog hjem omkring midnat. Hele dagen gik med at spise, danse og snakke. Som jeg husker det så holdt de kun pause med spisningen når der skulle laves nye retter.
Maden var ikke disse lækre retter man finder på restauranterne men det kunne sagtens være fiskehoveder, råt hakket kød med hvidløg, masser af chili og andre sjove sager som nok ikke falder i de fleste børns smag. Jeg kan stadig se dem for mig med sved på panden mens de snøftede derudaf fordi chili skulle selvfølgelig spises hele som tilbehør.
Først i mine teenageår begyndte jeg ligeså langsomt at få øjnene op for alle de lækre ting som det Thailandske køkken kan byde på.
Den dag i dag elsker jeg jo thaimad og kan slet ikke få nok af alle de forskellige smagsnuancer der ofte er i en ret.
Denne her rigtig nemme "Beef Salad" har både det sure, salte, stærke og søde i sig og smager helt fantastisk. Du kan bruge hvilken som helst udskæring fra oksen men jeg brugte højreb.
Chili tilsættes også efter smag og behag. Jeg synes personligt at to er nok mens de i Thailand nok ville bruge 10+.

Ingredienser:

500 g okse steak eller filet
Thai chilies efter smag, skåret i skrå skiver
2 store fed hvidløg, hakket (ikke presset)
1 spsk sukker (gerne palmesukker)
5 spsk fiskesauce
Saften fra en lille citron eller lime
2 stk Bok Choy
½ agurk, skrællet og skåret i tynde kvarte skiver
2 skalotteløg eller et lille rødløg, skåret i fine strimler
Frisk koriander uden stilk

Fremgangsmåde:

Grill eller steg steaken til den er medium rare og skær eventuelle fedtstykker fra.
Skær den i ½ cm tykke skiver.

Skyl og rens de to Bok Choy og pil bladene fra. Lad dem dryppe af og svits dem kort på den samme pande som du har brugt til steaken.

Bland fiskesauce, citron, sukker, hvidløg og chili og bland det med kødet, agurker og løg.

Læg Bok Choy ud på et fad/tallerken og anret kødskiverne ovenpå. Hæld saucen over og drys en masse koriander over retten.






 

Kommentarer

Populære opslag