Vindaloo Pasta



Noget at min favorit mad er fra det indiske/pakistanske køkken. Jeg synes dog der er mange forskellige udgaver af en ret og de smager tit forskelligt. Så jeg har besluttet mig at prøve mig lidt frem med nogle forskellige currys. Jeg starter ud med denne Vindaloo curry som er fra Goa i det sydlige Indien.
Retten skulle oprindeligt stamme fra Portugal og findes i et hav af variationer.
Jeg fandt nogen der indeholdt hvidløg og nogle der ikke gjorde og nogle med eddike og andre uden og det må jo siges at være nogle ret kraftige smagsgivere. Synes det er lidt sjovt at det kan variere så meget. Jeg brugte hele krydderier som jeg ristede og derefter knuste. Det eneste jeg ikke havde helt var bukkehornsfrø men så havde jeg det i pulverform. Jeg brugte denne curry i en vegatarret med blomkål som jeg sætter på senere. :)




Ingredienser:

4 tørrede chili
2 spsk hele korianderfrø
2 tsk spidskommenfrø
½ tsk sennepsfrø
1 tsk bukkehornsfrø
3 nelliker
1 stang kanel
2 fed hvidløg
2 cm frisk ingefær
1 spsk tamarind koncentreret
1 stort løg
1 spsk eddike

Fremgangsmåde:

Rist chili, koriander, spidskommen, bukkehornsfrø og sennepsfrø på en tør pande. Husk at røre rundt så de ikke brænder på. Knus det sammen med kanel og nelliker i en morter eller med en stavblender.
Blend løg, hvidløg og ingefær til en pasta og bland det med krydderierne, tamarind og eddike.
Brug med det samme eller opbevar pastaen i et skoldet tætsluttet glas i køleskab i op til en uge.

Kommentarer

Populære opslag