Hjemmelavet Ketchup



Nu har jeg forsøgt mig med et par forskellige opskrifter og dem med kanel og nelliker faldt ikke lige i min smag. Jeg er nok mere til den traditionelle ketchup. Jeg synes også at de fleste opskrifter jeg fandt indeholdt for meget sukker. Den første portion jeg lavede blev alt for sød og blev kasseret. Denne gang har jeg selv justeret det og prøver med selleri da det er en af ingredienserne i Heinz ketchup. Det smager ikke helt som Heinz men det smager godt.


Ingredienser:

Krydderipose:

1 tsk sellerifrø
1 hel rød chili skåret op
2 Laurbærblad
1 tsk sennepsfrø


1 kg hakkede tomater (jeg bruger dem på karton)
8 spsk sirup
100 g knoldselleri 
2 fed hakket hvidløg
3 løg
1 ½ dl eddike
Smag til med salt og friskkværnet peber

 
Fremgangsmåde:

Lav en krydderipose af lidt stof som du først har skoldet i kogende vand. Brug evt lidt gaze eller lignende. Fyld stoffet med krydderierne og bind den sammen.

Tag en gryde og bring tomaterne, knoldselleri, løg, hvidløg og krydderipose i kog. Tilsæt derefter eddike og sirup. Lad det hele simre ved svag varme i ca 40 minutter under låg.
Tag krydderiposen op og blend det hele med en stavblender. Kog det hele op igen uden låg, så det får den ønskede konsistens. Fyld på skoldede glas med det samme.













Kommentarer

Populære opslag